Egale wassing

Een egale wassing aanbrengen op droog papier.
Dit vergt een snelle manier van werken. U maakt van te voren genoeg verf aan, bv. in een kommetje. Daarna begint u bovenaan. Met een brede kwast zet een u streek van links naar rechts. Als u deze streek gezet heeft zet u streek twee en neemt de druppels en rand van de 1e laag mee. U gaat zo door tot het papier vol is.

wassing

Als alle verf streken gezet zijn, laat u het opdrogen, zonder dat u nog met uw penseel aan de verf komt!

Inlijsten van uw aquarel

Wilt u uw aquarel inlijsten?
Een aquarel dient u in te lijsten achter glas met een beschermende passe-partout, zodat de aquarel niet in direct contact komt met het glas.

Ook de plaats van het ophangen is belangrijk, niet in direct fel zonlicht of boven een kachel of verwarmingsradiator.

U kunt de aquarel met zuurvrij plakband opplakken.  (dat is hetzelfde plakband waar u uw papier mee opspant op uw plank om te gaan aquarelleren)

U bepaalt de maat van de lijst, daarna bepaalt u de maat van de passe-partout. U legt de aquarel met de goede kant op de tafel en legt de passe partout daar met de goede kant naar beneden overheen. U plakt in allebei de boven hoeken een klein stukje afplakband (plakband waar u de ramen mee af plakt als u gaat verven binnenshuis)

Daarna draait u aquarel en passe-partout om dan legt u dit op de grond, zodat u vanaf een afstandje naar de aquarel kunt kijken. Zodat u goed kunt beoordelen of de passe-partout recht over de aquarel ligt.

Ligt alles recht, dan pakt u alles op en legt dit omgedraaid met de goede kant naar beneden op tafel en plakt dan de randen van de aquarel definitief vast aan de passe-partout. De helft van het plakband over de aquarel de andere helft over de rand van de passe-partout.  Meestal wordt dit aan alle vier de zijden van de passe-partout geplakt, sommige mensen plakken alleen de bovenrand vast. (de tijdelijke plakbandjes dient u één voor één te verwijderen als u een andere zijde goed vast heeft gezet)

Daarna laat u alles plat drogen, het liefst met een zware schilderplank er op zodat alles niet krom trekt. Is dit droog, dan kunt u alles in een goed schoongemaakte lijst met glas plaatsen. Voordat u de achterkant sluit, dient u een zuurvrij vel papier over de aquarel te leggen om deze te beschermen tegen de achterplaat.

Aquarel sluiertechniek

Voor de sluiertechniek in aquarelleren gebruikt u opgespannen papier op een plank. Na droging van dit papier kunt u pas starten met schilderen. Vooraf  maakt u in aparte bakjes verf. Dan legt u laag voor laag  tere doorzichtige kleuren over elkaar.

Na elke laag moet u eerst drogen voordat u de volgende laag weer kunt schilderen. Dit sluieren  is een geheel andere techniek dan nat-in-nat schilderen. U heeft veel geduld nodig voor deze techniek, maar het loont de moeite, doordat er een sferische aquarel ontstaat.

Want bij nat-in-nat werken schildert u net zo lang door tot u het gewenste effect heeft bereikt. Tussendoor droogt u dan niet!  Bij de nat-nat techniek speelt het water-element een belangrijke rol. De kleuren worden, glanzend in het vocht, het meest in zijn essentie beleefd.

De sluiertechniek wordt vaak gebruikt als therapie en is een andere techniek dan de conventionele manier van aquarelleren.
Kleuren werken in op ons zielenleven, op ons gevoel.
Rudolf Steiner zei :” Kleur is de ziel van de natuur en de hele kosmos en we nemen deel aan deze ziel wanneer we met het kleurrijke meeleven”.

Kleuren mengen in Aquarel

Kleuren mengen in aquarel met slechts drie primaire kleuren. Rood – Geel en Blauw.

Primaire kleuren: Rood, geel en blauw. Dit zijn de zuivere kleuren die niet kunnen ontstaan door menging.

Een secundaire kleur wordt verkregen door twee  van de primaire kleuren te mengen. Daarmee krijgt u oranje,  groen en paars (zie onderstaand voorbeeld)  Als u rood en geel mengt krijgt u oranje, Mengt u geel en blauw dan krijgt u groen en rood en blauw wordt samen paars.

De kleuren die u zelf mengt met deze drie basis kleuren zijn anders dan dat ze rechtstreeks uit de tube komen. Maar mengingen van diverse kleuren zijn zeer interessant in een aquarel.

De intensiteit van de kleur hangt af van hoeveel kleur u samen mengt, dus als u veel blauw en weinig geel mengt, krijgt u een andere kleur dan dat u veel geel en weinig blauw mengt. Dat is juist zo interessant aan het mengen van kleuren. U kunt zelf bepalen wat voor een kleur u gaat maken.

Koopt u een kant en klare kleur paars, dan is dat een zuivere kleur. Zo’n zuivere kleur paars kunt u zelf niet krijgen door menging. Dus schildert u b.v. graag bloemen in aquarel, dan heeft u uiteraard meer zuivere kleuren direct uit de tube of napjes nodig dan de geadviseerde drie kleuren, zoals hierboven staat vermeld.

Een tertiaire kleur (aardkleur) wordt gemaakt door drie kleuren te mengen. Als u uw kleuren op uw papier mengt, betekent dit heldere mengingen dan dat u van te voren op uw palet mengt. De hoeveelheid water tijdens het mengen bepaalt de transparantie van uw menging.

kleurenmengen


Vignette in aquarel

vignette

Een vignette is eigenlijk een zachte rand om een figuur of een landschap of bloemen op uw schilderij.
U gebruikt de ondergrond van uw canvas of papier en waaiert de kleuren om de figuur uit naar de randen toe.

Vaak wordt deze manier van schilderen gebruikt om te laten zien dat het om een buitenschets of een schets naar levend voorbeeld is geschilderd veelal bij aquarel en pastel, maar tegenwoordig zie je het ook bij moderne olieverfschilders.

Nat-in-Nat schilderen

nat-in-nat geschilderd

nat-in-nat geschilderd

Nat-in-nat schilderen is een van de moeilijkste technieken van het aquarelleren.

U maakt eerst uw papier nat en op het natte papier laat u uw verf  inlopen. Hoe natter de ondergrond hoe meer de vormen uit zullen vloeien. Vaak is het wachten tot de ondergrond iets ingedroogd is, dan krijgt u mooie vage vormen.

Laat u per ongeluk of juist expres weer water in de nog natte verf lopen dan ontstaan
de zogenaamde bloemkool“bloemkolen”. Deze effecten zijn als ze met mate worden gebruikt, zeer
decoratief.

Zie hiernaast een “bloemkool” een uitsnede van de bovenstaande aquarel. (de uitsnede komt van linksonder vandaan)

Inspiratie opdoen, of een workshop volgen met slechts 2 tot 3 personen, speciaal in de nat-in-nat techniek?
Neem dan een kijkje o
p
www.aquarelleren.nl

Aquarel papier opplakken

Aquarelpapier kunt u opplakken op een watervaste multiplex plank.

Papier dat zwaarder is dan 360 grams hoeft in principe niet opgeplakt te worden.

U maakt het hele papier onder de kraan nat en legt het op uw plank. Na een minuut of vijf haalt u met een schone spons het overtollige water eraf en wrijft voorzichtig over het oppervlak, om het water en de luchtbellen onder het papier weg te krijgen.

U heeft van te voren 4 stroken zuurvrij plakband iets groter als uw papier klaargelegd. Deze stroken maakt u één voor één nat (niet kleddernat) met een spons. Deze strook laat u aan uw hand even inweken, zodat de lijm van het plakband plakkerig wordt. In een keer plakt u het plakband op de bovenrand van uw papier. De helft van het plakband over de plank de andere helft over uw papier.

Dit doet u vervolgens rondom, zodat alle kanten van het papier bedekt zijn met plakband. Nu is het zaak om de plank met opgeplakt papier plat liggend te laten drogen. Is alles droog dan kunt u aan de slag met uw aquarel.

checkHet meest gebruikte zuurvrije plakband is in de kleur wit verkrijgbaar. Ook is het zuurvrije plakband in de kleur bruin verkrijgbaar. Het bruine plakband heeft naar mijn idee meer plakkracht dan het witte en is wat steviger. Maar om de toonwaarde in uw aquarel beter te kunnen beoordelen heeft u eigenlijk wit plakband nodig.

checkU kunt dit uiteraard ook verkrijgen door een witte passe-partout te gebruiken als maatvoering.

Kleurencirkel

Kleuren bestaan uit warme en koude kleuren.
Warme kleuren zijn de kleuren die in het rode deel van de kleurencirkel liggen. Geel, rood, en oranje zijn warme kleuren. De koude of koele kleuren zijn groen, paars en blauw.

Mengt men bij een warme kleur geel wat van koud paars, dan wordt het geel koeler, deze kleur kunt u ook gebruiken om de schaduwkleur van geel aan te geven. Mengt men te veel, dan worden kleuren als snel vuil, z.g. grijskleuren.

kleurencirkel | van Johannes Itten ontwikkelt in de jaren dertig van de vorige eeuw.klt

Het is samengesteld uit 12 pure kleuren.

In het midden van de cirkel vinden we eerst de drie primaire kleuren, geel, rood en blauw.

Daarnaast komen de secundaire kleuren, die ontsaan door 2 primaire kleuren te mengen. Geel en rood wordt oranje.

In de buitenste ring vinden we naast de primaire en secundaire kleuren ook de tertiare kleuren. Die onstaan door een primaire kleur te mengen met een secundaire kleur. Geel en oranje geven geel/oranje.

Om kleuren te omschrijven worden ze benoemd, als kleurtoon, verzadiging of grijswaarde.
De kleurtoon (hue) Een kleur wordt aangeduid met de term kleurtoon (kleursoort). Dit is de kleur die wij zien, de kleur van de kleur zelf; bijvoorbeeld geel.

De grijswaarde van een kleur (value) Dit is de toonwaarde van een kleur, die u kunt zien, als u uw ogen een beetje dichtknijpt, of als u van uw onderwerp een zwart/wit fotokopie zou maken. Dan vervagen de kleuren in zwart/wit en grijstonen, daarmee kunt u licht en donker goed onderscheiden of tewel de value van uw schilderij.

Verzadiging (Chroma) Dit geeft aan hoe zuiver een kleur is. Een zuivere kleur heeft zijn volste, sterkste en meest expressieve kleurkarakter. Hoe meer grijs, wit of zwart in de kleur aanwezig is hoe minder verzadigd deze kleur is.

Kleurcontrast ontstaat als u blauw en oranje, rood en groen, en geel en paars naast elkaar gebruikt. Dit zijn de contrasterende kleuren op de kleurencirkel. Deze kleuren geven uw schilderij een bont en levendig aanzien, denk aan feestartikelen en vlaggetjes.

Licht donker contrast. Dit contrast ziet u als u licht naast donker gebruikt. Bijvoorbeeld, zwart naast wit.
Koud/warmcontrast. Rood, oranje en geel zijn de warme kleuren; blauw-groen, blauw en paars zijn de koude kleuren.

Complementair contrast. Dit zijn alle combinaties van kleuren die in de cirkel precies tegenover elkaar liggen bijv. paars tegenover oranje.

Aquarel met vetkrijt

Aquarel met vetkrijt.

Vet stoot water af. Dus als u in uw aquarel met een vetkrijt of witte kaars een streep zet of gedeeltes afdekt, kan daar geen water en aquarelverf opkomen. Dit geeft bijzonder leuke effecten.

Aquarelleren met zout

zout

Is de verf van uw aquarel iets aan het indrogen, dan kunt u leuke effecten bereiken door zout toe te voegen.

Hiervoor kunt u keukenzout, badzout of  zeezout gebruiken. Afhankelijk van de korrelgrootte krijgt u verschillende effekten. U heeft zeker een droogtijd van een nacht nodig. U kunt de droogtijd niet bekorten door middel van een fohn, omdat de korrels daardoor worden weggeblazen.